De kracht van uitbesteden

 

Tijdens mijn timemanagement-trajecten komen ondernemers vaak tot confronterende vaststellingen. Eens we hun agenda beginnen te optimaliseren, blijkt dat ze behoorlijk veel bordjes draaiende houden.

 

“Nadine, die bordjes moeten echt allemaal de lucht in blijven. Ze zijn cruciaal voor mijn zaak.” Absoluut. Maar dat betekent niet dat het aan jou is om al die bordjes zelf draaiende te houden.

 

Iedereen heeft zijn talenten. Tegelijkertijd worstelt elk van ons met taken die minder vlot verlopen omdat ze ons ding niet zijn.

 

Als ondernemer investeren we kostbare tijd en energie in die taken. Het beoogde resultaat blijft dikwijls uit. Frustratie en moedeloosheid liggen op de loer.

 

Stel jezelf de vraag of je niet beter hulp inroept. En je laat bijstaan door mensen die zulke bordjes zonder enige moeite en met plezier voor je hooghouden.

 

“Hulp betekent wel een serieuze hap uit mijn budget.” Dat klopt. Maar door de onproductieve manier van werken laat je ook inkomsten liggen door minder tijd te besteden aan je zaak. Klantenrelaties onderhouden, sales realiseren, je core business uitoefenen …

 

Doe dus een beroep op andere professionals terwijl jij omzet genereert. Je bedrijf laat floreren.

 

Die nieuwe aanpak vraagt een mentaliteitsshift. Ook bij mij gebeurde dat niet van vandaag op morgen. Maar intussen omring ik mij met andere ondernemers om mijn zaak te optimaliseren.

 

Dacht je dat ik de teksten voor mijn website, posts en blogartikelen alleen schreef? Helemaal niet. Tekstschrijver Veerle Van Caneghem steekt al mijn schrijfsels in een taalkundig en op maat gemaakt jasje.

 

In augustus ging ik voor mijn nieuwsbrieven aan de slag met Mailerlite. Natuurlijk staat er veel informatie op Google en YouTube. Maar het had me dagen tijd en tonnen energie gekost om me een   weg door het doolhof te banen. In enkele uren maakte Lenie Verhelst, expert op het gebied van nieuwsbrieven en mailingprogramma’s, me wegwijs in de technische aspecten van Mailerlite.

 

In 2017 verzorgde ik zelf de lay-out van mijn facturen. Begin dit jaar dacht Grafica mee over hoe ik de opmaak van mijn facturen kan doen matchen met mijn merkidentiteit.

 

Eens er terug een versoepeling van de huidige maatregelen komt, start ik samen met Pixelrush aan de opnames van een video. Ik liet het idee van een amateuristisch filmpje varen. Inmiddels ben ik namelijk rotsvast overtuigd van de meerwaarde die professionals betekenen voor mijn zaak.

 

Ga eens na voor jezelf welke taken je minder voldoening opleveren en te veel tijd kosten. Blijf je ermee worstelen of neem je een kenner onder de arm? Begeleiding door een collega-ondernemer creëert een win-winsituatie. Je breidt je netwerk uit, benut de expertise van vakmensen en draagt actief bij aan een optimaal timemanagement in je zaak.

 

“For everything we don’t like to do, there’s someone out there who’s really good, wants to do it and will enjoy it” – Josh Kaufman