het verhaal van Xavier

Vraag je je af wie mijn klanten zijn?

Daarover heb ik een verhaal geschreven.

Met dit verhaal schep ik een beeld van de uitdagingen, noden en behoeften van mijn klanten.

Maak kennis met Xavier.

Xavier werkt al 25 jaar als zelfstandige en was nooit in loondienst. Hij zette alles in op zijn vak dat hij prima als solo-ondernemer kon uitoefenen. Al snel klopte een eerste klant bij hem aan. Vanaf dan raakte hij bekend als schilder, eerst bij mensen thuis en vandaag zelfs in grote bedrijven.

Omdat steeds meer klanten de weg naar Xavier vonden, groeide zijn bedrijf organisch verder. Xavier nam de hele bedrijfsvoering van A tot Z op zich.

Als jonge twintiger ontmoette hij zijn vrouw Ann. Zij voelde Xaviers passie en groeide met hem mee. Zelf werkt ze in loondienst in een ziekenhuis waar ze verantwoordelijk is voor de patiëntenadministratie. Ondanks dat ze haar man begrijpt en ondersteunt, uit ze nu en dan wel haar frustratie over zijn workaholic-gehalte. Maar de voorbije jaren werkt Xavier steeds meer, wat vervelende spanning in het gezinsleven veroorzaakt. Hij nam gasten aan die werk van hem overnemen, maar houdt ervan om zelf op de werkvloer te staan en met hen samen te werken.

Zijn bedrijf draait goed. Er is dus geen reden waarom Xavier zich niet zou kunnen beperken tot de zaakvoering. Alleen de liefde voor zijn vak en de fierheid op zijn werk houden hem tegen.

Naast zijn professionele activiteiten heeft Xavier nog andere passies. Zo meldde hij zich onlangs aan voor een cursus wijn brouwen. Het is niet zijn ambitie om er professioneel mee aan de slag te gaan. Wel amuseert hij zich en vindt hij het leuk om nieuwe mensen te leren kennen.

Xavier sport graag, maar niet fanatiek. Hij loopt omdat hij fit wil blijven. Tijdens weekends en vakantieperiodes geniet hij van qualitytime met zijn gezin. Citytrips, verre reizen, een bourgondisch weekendje weg. Vrouwlief plant. Hij volgt.

Xavier hecht veel belang aan zijn gezin. Na een lange werkdag komt hij graag thuis, ook al verdwijnt hij regelmatig in zijn thuiskantoor. Zijn werk is namelijk nooit af. Vaak heeft hij het gevoel dat hij achter de feiten aanloopt en nooit klaar is. De mails blijven komen en klanten blijven hem opbellen.

Nieuwe klanten die een offerte of hulp vragen, krijgen voorrang. Altijd. Voor hen laat hij alles vallen en springt hij in zijn auto. Of hij nu met een port verf in zijn handen staat of niet.

Administratie is niet aan hem besteed. Facturen stuurt hij weken en zelfs maanden na het werk. Sommige klanten ontvangen zelfs nooit een factuur voor het geleverde werk. Zijn cijfers kent hij niet. Hij boert goed en dat volstaat.

Xavier is lid van BNI. Hij krijgt aardig wat aanbevelingen en ziet hoe anderen hun bedrijf leiden en sturen. Stiekem is hij jaloers en wil hij het ook zo doen. Hij zoekt dus ondersteuning. Maar direct steekt weerstand de kop op. Want bij de anderen is het eenvoudig en in zijn sector werkt het niet zo. Hij heeft te veel ballen in de lucht te houden.

Xavier moddert dus verder aan. Hij blijft meewerkend zaakvoerder van een groeiend bedrijf. De paperassen liggen overal en nergens. De mailbox puilt uit. Zijn hoofd zit vol. Tot dat hoofd aan de noodrem trekt en niet meer mee wil. Xavier vergeet dat plannen en structureren hem en zijn bedrijf kunnen redden. In het verleden probeerde hij al zoveel. Maar plannen betekende alleen maar extra werk. Dat idee liet hij dus maar varen.

Als resultaat overweegt hij nu om zijn bedrijf te verkopen en terug als gast te werken. Hij ziet het niet meer zitten.