Hoe jongleer je als professional met meerdere jobs? 

 

twee jobs combineren

Veel ondernemers hebben naast hun zelfstandige activiteit een tweede job. Een hoofdberoep als loontrekkende, opdrachten in onderaanneming bij andere bedrijven, lesgeven in avondonderwijs …

Twee jobs uitoefenen vergt discipline. In beide activiteiten geef je het beste van jezelf en wil je resultaat boeken. Ook flexibiliteit is een must. De kans op onvoorziene conflicten in je agenda is groot.

Heb jij ook verschillende jobs? Dan zit je zeker wel eens met je handen in het haar. Je agenda schreeuwt chaos. Het overzicht is verdwenen. Dat brengt ook onrust in je hoofd.

Het continu schakelen tussen beide professionele rollen brengt je brein in overdrive. Je ervaart hoge stress, met alle gevolgen van dien. Er sluipen fouten in je werk en je lijkt een verstrooide professor.

In dit artikel geef ik je drie tips om je timemanagement optimaal in te richten. Zodat je telkens met je volledige aandacht op elke job gefocust bent.

  1. Gebruik twee takenlijsten

Maak voor elke job een aparte takenlijst aan. Zo weet je perfect welke taken voor welke activiteit op het programma staan. Je takenlijsten zijn je buffergeheugen. Je eigen brein hoeft die taken niet allemaal op te slaan.

  1. Bepaal per job de benodigde of gewenste tijdsbesteding

Denk na hoeveel tijd je voor elke job nodig hebt of hoeveel tijd je eraan wenst te besteden. Heb je een hoofdactiviteit als loontrekkende? Hou dan rekening met het aantal te presteren uren en de uren die je thuis eventueel aan de job spendeert. Wil je slechts een beperkt aantal uren investeren in je bijberoep? Ga dan voor jezelf na hoeveel dat er zijn.

  1. Voorzie per job blokken in je agenda

Optimaliseer je agenda op basis van de vorige tip. Voorzie aparte blokken voor elke job. Hou daarbij rekening met de uren die je in de vorige stap hebt vooropgesteld. Kies voor afwisselende blokken voor job x en job y. Werk je liever in een ruk door? Plan dan volledige dagen of dagdelen voor elke activiteit.

Per blok neem je de overeenkomstige takenlijst erbij. Dat is het werkinstrument dat je focus telkens bij de juiste activiteit houdt.

Extra tip: Je gebruikt ook best twee e-mailadressen. Werk je aan job x? Open dan alleen die mailbox. Zo vermijd je afleiding door berichten voor de andere activiteit.

Een zuivere scheiding van beide jobs verlaagt je stressniveau. Je neemt controle over je taken en werkt productiever.

Een klant omschreef het als volgt: Je tip over de indeling van mijn weken (concreet in functie van mijn zelfstandige activiteit) was nuttig. Nu kan ik zien of het werkelijk haalbaar is om enkel in de voormiddag te werken en toch mijn voorziene omzet te halen.’

PS Deze werkwijze is best confronterend. Ondernemers worden soms met hun neus op de feiten gedrukt. En zien dat ze te veel hooi op hun vork nemen. Is dat het geval? Dan is het belangrijk om te bekijken waar je tijd kan besparen en hoe je je dagen optimaal kan indelen. Heb je nood aan advies? Neem dan zeker contact met me op.