Tijdsefficiënt inzetten op personal branding

 

gastblog personal branding Phebe D'hondt

 

Ik herinner me niet meer wanneer of hoe ik Nadine ontmoette, maar dat moet ondertussen toch al 2 of zelfs 3 jaar geleden zijn. Ondertussen kruisten onze paden elkaar meerdere keren. Zo coachte Nadine mijn collega’s bij communicatiebureau Accolade toen ik daar nog in loondienst werkte, en schakelde ik haar in voor een fysiek netwerkevenement en een webinar met mijn netwerkorganisatie Overondernemers.be. Tijd om iets terug te doen, dus, en mijn kennis over personal branding met haar lezers te delen.

Wat is personal branding?

Over het antwoord op deze vraag alleen al, kan ik een boek schrijven. Maar laat ik het kort en bondig houden: personal branding is je bewust zijn van hoe anderen je zien en daar actief mee aan de slag gaan. Branding is immers een actief werkwoord. Je personal brand, je persoonlijk merk, is dan weer het geheel van alles wat met jou als persoon te maken heeft:

  • je visie
  • je missie
  • je waarden
  • je belofte
  • je expertise
  • je business
  • je gedrag
  • je voorkomen
  • je manier van spreken

Iedereen heeft een personal brand, ook jij, zelfs als je er nog nooit bij stil hebt gestaan. Want iedereen heeft een imago en er wordt over iedereen wel eens gesproken. Wat zeggen mensen over jou wanneer je er niet bij bent? Dát is jouw personal brand. Dus je kan over bovenstaande elementen zoveel reflecteren als je wil, als je er niet mee naar buiten komt en een consequent verhaal brengt of laat zien, zullen mensen die dingen misschien wel anders voor jou invullen. En geloof mij, dat wil je niet.

Zorg er dus voor dat je voor jezelf helder hebt waarvoor je wil staan en hoe je wil dat mensen je zien. Hou je boodschap eenvoudig en zet in op herhaling. Zo maak je het voor de mensen om je heen en vooral je doelgroep gemakkelijker om te onthouden wie je bent, wat je doet en waarom ze jou graag in hun netwerk willen. Vergeet niet: hoe iemand je ziet, kan het verschil maken tussen een gewone en een ideale klant. Perceptie is alles.

Hoe ga je georganiseerd aan de slag met personal branding?

Aangezien ik deze blog voor Nadine schrijf, wil ik zeker stilstaan bij hoe je tijdsefficiënt en gestructureerd werk kan maken van je personal brand. Binnen personal branding onderscheid ik steevast 3 pijlers.

  1. Creëer een helder merkverhaal

Plan de komende weken en maanden op regelmatige basis blokken van één of twee uren in om te reflecteren over jouw persoonlijk merkverhaal. Sta stil bij je missie, visie en waarden als ondernemer. Inderdaad, als ondernemer. Je personal brand is ruimer dan je bedrijf; het is een overkoepelende laag over al je professionele activiteiten én wie jij bent als ondernemer en als mens. Die stap licht ik toe in dit blogartikel.

Denk ook grondig na over wat jij de mensen die met jou samenwerken wil en kan beloven. Waar kunnen ze sowieso van op aan als ze met jou werken? Voor mij is dat bijvoorbeeld dat ik mijn kennis en advies op een zeer toegankelijke manier zal delen, zodat daar alvast geen drempel hoeft te zijn. Dat uit zich dan in hands-on-tips en geen al te moeilijke marketingtaal.

Tot slot is het ook belangrijk om stil te staan door wie jij je wil laten omringen. Wie zijn niet alleen die ideale klanten, maar welke andere profielen kunnen jou dichter bij je professionele en persoonlijke doelen brengen? In dit blogartikel heb ik het over hoe je je in personal branding beter niet beperkt tot buyer persona’s, maar focust op audience persona’s.

  1. Ga netwerken en bouw persoonlijke relaties op

Zodra jij voor jezelf weet hoe je personal brand eruitziet, kan je bewuster netwerken. Plan dus ook een blok van ongeveer een uur per maand in om alle bestaande netwerkkalenders af te schuimen en om je voor enkele evenementen in te schrijven. Zo weet je zeker dat je steeds nieuwe mensen ontmoet en je je netwerk verder uitbreidt. Bereid je op elk event voor door nog eens terug te kijken naar je merkverhaal. Wat is daar het belangrijkste en wat wil je dat mensen van jou onthouden? Door hier regelmatig opnieuw kritisch naar te kijken, kan je bijsturen en zit je verhaal altijd helder in je hoofd. Mijn tips om authentiek en toch strategisch te netwerken, vind je hier.

  1. Zet in op online zichtbaarheid

We kunnen er niet meer om heen: als ondernemer is het belangrijk om online vindbaar te zijn. Te vaak zetten ondernemers daarvoor vooral in op bedrijfsprofielen op alle mogelijke sociale media. Maar weet dat mensen graag zaken doen met mensen, en dat ze willen weten met wie ze nu precies in zee gaan. Een platform als Instagram of LinkedIn leent zich heel goed voor persoonlijke online zichtbaarheid, waarbij LinkedIn toch wel mijn persoonlijke voorkeur geniet. Zelfs als je B2C werkt, want op LinkedIn kan je je laten omringen door collega-ondernemers die je echt grote stappen vooruit kunnen helpen in je ondernemerstraject. En daarover gaat het bij personal branding.

Laat dus zien wat je successen, maar ook je uitdagingen zijn. Deel vanuit een persoonlijk standpunt waar jij als professional mee bezig bent. Deel je mijlpalen en verhalen van klanten. Laat zien wat het betekent om met jou samen te werken, of dat nu als klant, leverancier of partner is. En durf gerust ook eens een persoonlijke uitdaging of anekdote met je netwerk te delen, zodat mensen je beter kunnen leren kennen.

Plan elke maand een tweetal blokken van een uur in om wat posts voor te bereiden, zodat ze klaar zijn om te publiceren. Zet voor de publicatie een reminder in je agenda, of plan de posts op voorhand in via diverse mogelijke tools. Zo weet je zeker dat je regelmatig zichtbaar bent, ook als je het drukker hebt.

Neem een kijkje op mijn website voor nog veel meer tips. Veel succes!